Prema studiji “Plati sigurno” tvrtke Visa, koja se bavi analizom sigurnosti plaćanja putem interneta, građani Srbije su među najopreznijima u regiji kada je riječ o zlouporabama prilikom kupovine putem interneta.
Više od polovice ispitanika (52 posto) smatra da su dovoljno educirani i da mogu prepoznati aktivnosti koje upućuju na potencijalnu zlouporabu, tri četvrtine njih (75 posto) s oprezom se odnosi prema porukama o nagradama i nagradnim igrama, besplatnim darovima i darovnim karticama, a gotovo isti postotak (73 posto) sumnja u vjerodostojnost poruka koje zahtijevaju promjenu lozinke i ažuriranje podataka.
Ovo je samo dio rezultata istraživanja koje je za Visu provela renomirana istraživačka agencija Wakefield istraživanje.
„U današnjem svijetu, koji se često naziva svijetom komunikacije na prvom mjestu digitala, zlouporabe se razvijaju na sofisticirane načine, a internetski prevaranti koriste nove metode kako bi prevarili korisnike koji nisu spremni na situaciju u kojoj mogu biti žrtve zlostavljanja. Bilo da se radi o paketu na carini, pretplati na streaming za koju se tvrdi da je istekla ili besplatnom bonu za omiljenu marku, prevaranti koriste iznimno uvjerljive metode kako bi prevarili svoje žrtve. S ogromnim porastom digitalnih transakcija i plaćanja, sada je više nego ikada ključno da korisnici razumiju jezik zlostavljanja te da se ponašaju i djeluju s visokim stupnjem opreza.”, objašnjava Charles Lobo, viši potpredsjednik CEMEA Risk u Visi.
Čak 52 posto ispitanika iz Srbije vjeruje da mogu prepoznati zloupotrebe na internetu, dok je njih 28 posto bilo žrtvama istih.
U odnosu na sve zemlje u kojima je istraživanje provedeno, kod nas je najmanji postotak ispitanika koji su bili žrtve zlostavljanja na internetu i iznosi 28 posto. Pozivajući se na studiju i pokazatelje za Srbiju, Vladimir Đorđević, generalni direktor kompanije Visa za jugoistočnu Europuistaknuo je kako je ova tvrtka, kao globalni lider u području digitalnog plaćanja, uvijek radila na promicanju sigurnog i zaštićenog okruženja u području elektroničkog plaćanja.
“Nismo lakovjerni”: Tri četvrtine ispitanika iz Srbije s oprezom gleda na poruke o nagradama, besplatnim poklonima i poklon karticama, a 73 posto isto kada dobiju zahtjeve za promjenu lozinki ili podataka
„Osim što nastojimo pružiti vrhunsko korisničko iskustvo i najsuvremenija rješenja plaćanja, svojom zadaćom smatramo pružiti društvu podršku u borbi protiv internetskih prijevara, istovremeno ukazujući na opasnosti koje su svojstvene digitalnom svijetu.“ Zahvaljujući velikoj stručnosti i globalnim kapacitetima, u mogućnosti smo raditi na podizanju svijesti najšire zajednice. Ovo istraživanje nam je dodatno pomoglo da vidimo što bi mogao biti izvor problema, te u kojim područjima trebamo pojačati edukaciju kako bismo u budućnosti broj zlouporaba sveli na minimum.” – istaknuo je Đorđević.
“Tekst poruke može ukazivati na zlostavljanje”: Manje od četvrtine sudionika ankete pridaje važnost pravopisnim i gramatičkim pogreškama koje su često jasan pokazatelj pokušaja zlostavljanja
Na razini svih 17 tržišta na kojima je istraživanje provedeno, posebno se ističe da korisnici koji su uvjereni da su educirani i svjesni online zlostavljanja zapravo češće postaju žrtve prijevare. Također, iako visok stupanj ispitanika (56 posto) tvrdi da može uočiti online i telefonsko zlostavljanje, rezultati upozoravaju da će čak devet od deset (90 posto) korisnika ignorirati znakove koji upozoravaju na kriminalne aktivnosti.
KLJUČNI ZAKLJUČCI VISA STUDIJE “PLAĆAJTE SIGURNO” ZA SRBIJU:
- Budite oprezni kada plaćate online
Među ispitanicima iz Srbije više od polovine njih (52 posto) sebe smatra visokoobrazovanim i sposobnim da prepoznaju prijevare na internetu. No, manje od trećine (28 posto) priznalo je da je bilo žrtvom ove vrste prijevare. S druge strane, podaci pokazuju da će, za razliku od ispitanika s drugih tržišta, korisnici iz Srbije u niskom postotku reagirati na poruke o mogućnosti financijske dobiti ili besplatnog dara – manje od trećine (27 posto i 26 posto), na jednako kao i poruke koje od njih traže da reagiraju na određeni način (24 posto).
- Što korisnika čini sumnjičavim
Korisnici su prilično sumnjičavi kada se traži da otkriju ili unesu svoju lozinku (73 posto). Aktivnosti vezane uz praćenje statusa pošiljke ili otpremu sumnjive su gotovo trećini ispitanika (27 posto) u Srbiji, dok aktivnosti koje se prikazuju kao marketinške i vezane uz prodaju ili ponudu novih proizvoda sumnja 38 posto korisnika. . Zahtjev za iznošenjem dojmova i iskustava o proizvodu ili usluzi gotovo trećina ispitanika (29 posto) vidi kao znak opreza.
- Ovim detaljima ne posvećujemo dovoljno pažnje
Tek 15 posto ispitanika vodi računa o tome je li e-mail naslovljen na njihovo ime, dok nešto više od petine (21 posto) primjećuje jesu li vidljivi detalji njihovog računa, poput lozinke. Također, 24 posto sudionika ankete pridaje važnost pravopisnim i gramatičkim pogreškama koje su često jasan pokazatelj pokušaja zlouporabe.
DEŠIFRIRANJE JEZIKA ZLOSTAVLJANJA
Prevaranti kreiraju poruke na različite načine kojima je namjera da izgledaju autentično, iskreno i da korisnici odmah reagiraju na njih. Studija “Plaćajte sigurno” utvrđuje prevladavajuće jezične obrasce koji se najviše povezuju s prijevarama, kao i kolika je vjerojatnost da će ispitanici na ispitanim tržištima biti “lake žrtve”.
Cyberkriminalci često koriste hitnost kao način da potaknu korisnike da odgovore klikom na vezu ili odgovorom na e-poštu. No, kod takvih metoda korisnici su posebno oprezni, pa je za 73 posto ispitanika poruka o ukradenoj lozinci ili krađi podataka “alarm za uzbunu”, dok situacije koje bi trebale djelovati kao dojava državnih institucija ili o pravnim obaveze mogu prevariti 46 posto ispitanika iz Srbije.
- Obavijesti o financijskoj dobiti
Ispitanici su oprezni i imaju visok stupanj svijesti kada su u pitanju poruke o financijskoj dobiti. Manje od trećine odgovorilo bi na poruku koja počinje s “besplatan dar”, “izabrani ste” ili “pobijedili ste”. Studija je također pokazala da će korisnici Generacije Z vjerojatnije odgovoriti na obavijest državnih institucija i policije (40 posto) nego na poruku s mogućnošću osvajanja dara (35 posto).
KAKO UPOZNATI ZNAKOVE PRIJEVARE: EDUKACIJA I PODIZANJE SVIJESTI KAKO UPOZNATI ONLINE PREVARANTE NA DJELU
Korisnici se mogu bolje zaštititi tako da obrate više pažnje i pokušaju bolje razumjeti jezik koji koriste prevaranti prije nego što kliknu na poveznicu.
Jednostavni, ali učinkoviti načini koji mogu pomoći u zaštiti od internetske zlouporabe:
- Zadržite podatke vezane uz svoj osobni račun za sebe
- Ne otvarajte linkove za koje niste sigurni gdje će vas odvesti
- Redovito provjeravajte obavijesti koje dobivate prilikom online kupnje, koje osiguravaju da ste u stvarnom vremenu putem SMS poruka ili e-pošte obaviješteni da je kupnja obavljena s vašeg računa
- Nazovite broj na web stranici tvrtke ili na poleđini vaše kreditne ili debitne kartice ako niste sigurni da je komunikacija pouzdana
Studija o sigurnosti online plaćanja dio je kampanje “Plaćajte sigurno”, kojim Visa nastoji pokazati svoju predanost osvješćivanju, obrazovanju i djelovanju kada su u pitanju prijetnje iz online svijeta. Cilj kampanje je učiniti iskustvo digitalnog plaćanja sigurnim i lakim za korisnike.
Posjetiti Instagram stranici kako biste saznali više pojedinosti o samoj Visa studiji, kao i saznali više o jeziku zlostavljanja i načinima kako ga izbjeći.
O predanosti Vise zaštiti ekosustava plaćanja i trgovine
Dok kibernetički kriminal i dalje postoji u sve digitalnijem svijetu, Visa neumorno radi kako bi ostala korak ispred. Samo tijekom proteklih pet godina, Visa je uložila više od 10 milijardi dolara globalno u tehnologiju za smanjenje zlouporabe i jačanje mrežne sigurnosti. Ovo ulaganje također uključuje ulaganje od 500 milijuna dolara u umjetnu inteligenciju (AI) i podatkovnu infrastrukturu, što omogućuje Visi lansiranje 100 različitih alata koji koriste umjetnu inteligenciju, a sve za zaštitu kupaca i korisnika. Više od 1000 stručnjaka radi na zaštiti mreže Visa od zlouporabe, napada i prijetnji iznutra – 24 sata dnevno, sedam dana u tjednu, 356 dana u godini. Samo prošle godine Visa je proaktivno spriječila zlouporabe u iznosu od 27,1 milijardi dolara.
Visa studiju "Plaćaj bezbedno" sprovela je istraživačka agencija Wakefield Research. Prilikom online istraživanja anketirano je 5.800 odraslih ispitanika (starosti od 18 godina) u 17 zemalja, uključujući Ujedinjene Arapske Emirate, Kraljevinu Saudijsku Arabiju, Katar, Kuvajt, Oman, Bahrein, Egipat, Pakistan, Tunis, Maroko, Nigeriju, Keniju, Južnu Afriku, Obalu Slonovače, Ukrajinu, Kazahstan i Srbiju. Istraživanje je obavljeno u periodu od marta do aprila 2023. godine.
novaekonomija.rs