back to top
15 C
Sarajevo

Zemlje bivše Jugoslavije sklone jačanju veza s Kinom

Drugi upravo čitaju

Kao i donositelji odluka na Zapadu, srednjoeuropska javnost podijeljena je oko toga kako upravljati gospodarskim odnosima s Kinom. Istraživanje koje je proveo CEPER u 12 zemalja regije pokazuje da ne postoji jasna potpora javnosti ni za jačanje ni za slabljenje gospodarskih veza s NR Kinom. Relativna većina je za tješnju ili nepromijenjenu suradnju, a sasvim je jasno da Srednjoeuropski nisu za prekid veza.

Tvrtka CEPER provela je istraživanje javnog mnijenja u 12 srednjoeuropskih zemalja s ciljem boljeg razumijevanja što Europljani misle o odnosu svoje zemlje i Kine, a rezultati pokazuju da po tom pitanju postoji jasna podjela između Sjevera i Juga . U šest zemalja srednjoeuropske regije, odnosno Bugarskoj i većini zemalja bivše Jugoslavije, relativna većina javnosti je za jačanje gospodarskih odnosa s Kinom. Jačanje gospodarskih veza s Kinom želi 50 posto Crnogoraca, 48 posto Srba i 49 posto Slovenaca. U Hrvatskoj (38%), Sjevernoj Makedoniji (33%) i Bugarskoj (42%) najveći postotak ispitanika također podržava jaču gospodarsku integraciju. Čak 34% ispitanika iz Sjeverne Makedonije, kandidata za članstvo u EU i članice NATO-a, nije odgovorilo na ovo pitanje.

U tri najsjevernije zemlje regije relativna većina podržava održavanje gospodarskih odnosa na sadašnjoj razini, a to su Rumunjska, Slovačka i Češka. Zemlje koje su opreznije prema Kini trenutno imaju jače odnose sa SAD-om. U Rumunjskoj 42%, u Slovačkoj 47% iu Češkoj 49% stanovništva ne bi promijenilo trenutnu razinu gospodarskih veza s Kinom. Odnosno, ne bi niti produbili niti oslabili trgovinske odnose s Narodnom Republikom Kinom. Među njima je rumunjsko društvo najkritičnije: 35 posto Rumunja želi oslabiti gospodarske odnose s Pekingom, što je 11 postotnih bodova više nego u bilo kojoj drugoj zemlji u regiji.

Postoji i treća, prilično neodređena skupina srednjoeuropskih zemalja. Za njih je neznatan jaz između onih koji preferiraju jačanje gospodarskih veza i onih koji se zalažu za nepromijenjene odnose. U Austriji je razlika samo 8, u Poljskoj 7, au Mađarskoj 1 postotni bod. Ni jačanje, ni slabljenje, ni održavanje nepromijenjenih ekonomskih odnosa, u tim društvima nemaju podršku veću od 40%. Za dublje odnose zalaže se 28 posto Austrijanaca, 34 posto Mađara i 27 posto Poljaka. Dok 22% Austrijanaca i Mađara te 13% Poljaka želi slabije trgovinske odnose s Kinom.

Općenito, slabljenje veza s Kinom nije podržano ni u jednoj od ispitanih zemalja. I dok većina ispitanika cijeni gospodarske veze s Kinom, to ne znači da strategija smanjenja rizika ne bi bila popularna. Pitanje je samo što to točno znači.

Inicijativa Pojas i put Narodna Republika Kina je u rujnu proslavila 10. godišnjicu postojanja. Tijekom proteklih desetljeća, zahvaljujući inicijativi Pojas i put i drugim projektima, razvile su se snažne gospodarske veze između srednje Europe i Kine. Prema podacima Eurostata, Kina je bila najveći partner EU s najvećom vrijednošću izvoza u 2022. Uvoz iz Kine je 2002. iznosio 7,8% ukupnog uvoza robe u EU, dok je do 2022. porastao na čak 20,9%. %. Sve je veća međuovisnost između europskih država članica i te azijske zemlje, koja je za zapadne donositelje odluka predmet strategije smanjenja rizika.

Podržavate li jačanje ili slabljenje gospodarskih veza između Kine i vaše zemlje?

zemlje bivše jugoslavije sklone jačanju veza s kinom

Metodologija

Istraživanje javnog mnjenja sprovedeno je u 12 zemalja centralnoevropskog regiona: Austriji, Bugarskoj, Hrvatskoj, Češkoj, Mađarskoj, Rumuniji, Srbiji, Slovačkoj, Sloveniji, Severnoj Makedoniji, Crnoj Gori i Poljskoj. Podaci su prikupljeni između 21. avgusta i 8. septembra 2023. (u Mađarskoj u oktobru 2023). Istraživanje je sprovedeno telefonom (licem u lice u Srbiji i Crnoj Gori), sa 1.000 ispitanika po zemlji. Uzorak po zemlji je reprezentativan prema polu, starosti i tipu naselja.




CEPER je brend CEPER Group GmbH. CEPER je akronim Centralnoevropske perspektive. Oblast CEPER ekspertize su poslovi Centralne Evrope, a kompanija svojim klijentima nudi praćenje medija, istraživanje tržišta i ispitivanja javnog mnjenja u celom regionu.



novaekonomija.rs

MOŽDA VAS ZANIMA

Objavi oglas za posao