back to top
2.7 C
Sarajevo

Kako napraviti WordPress blog u samo 30 minuta (i zaraditi)

Drugi upravo čitaju

Savjeti kako napraviti WordPress blog?

kako napraviti WordPress blog? Najbolja stvari koja mi se dogodila u životu je pokretanje mog prvog bloga.

Svoj blog pokrenuo sam s ciljem da zaradim dodatan prihod tijekom studentskih dana, no nisam niti slutio da bi se to moglo pretvoriti u nešto sto će mi u financijskom smislu u potpunosti promijeniti život.

Zašto sam pokrenuo svoj blog, a trebaš i ti

Mali blog kojeg su na početku posjećivali samo moji prijatelji, kolege i obitelj, danas mi u potpunosti pokriva ratu kredita za automobil.

Da, dobro čitaš!

Imam besplatan automobil i gorivo svaki mjesec, i pokrivene sve troškove oko automobila (i još mi ostane viška novca).

Kažeš, savršeno? 🙂

No to nije sve….

Najbolje od svega je to što će mi vrlo vjerojatno uskoro zarada od bloga postati primarni izvor prihoda.

Kada se to dogodi:

  • živjet ću potpuno slobodan i financijski neovisan
  • ne ću morati raditi za nikoga
  • radit ću za sebe, onoliko koliko želim i kada to želim
  • moći ću putovati i provoditi više vremena s obitelji
  • moći ću se posvetiti ovom blogu kako bi pomogao još više ljudi
  • i još puno toga.

Ako želiš i ti do ovakvih rezultata u sljedećih par mjeseci do godinu dana, svakako ti savjetujem da pokreneš svoj blog.

Kako napraviti WordPress blog?
Kako napraviti WordPress blog u 30 minuta?

Nemoj čekati

Kod zarade na blogu, vrlo bitna komponenta je vrijeme.

Što prije kreneš, to će prije doći rezultati koji će te motivirati da nastaviš razvijati svoj blog do one razine koja će ti omogućiti da ostvariš sve svoje ciljeve.

Ja sam u zadnjih par godina pokrenuo više blogova pa svoje iskustvo želim podijeliti s tobom kako ne bi trošila/o vrijeme uzalud na nebitne stvari, već na one koje provjereno donose rezultate.

Ovaj blog post je vodič koji će ti pokazati kako da započneš svoj blog s minimalnim troškovima, u što kraće vrijeme.

Donesi odluku

Zahvali se onome tko ti je poslao link na ovaj članak, jer upravo imaš priliku promijeniti svoj život.

Dobro razmisli i donesi pravilnu odluku.

Želiš li nastaviti s ovakvim životom kakav trenutno imaš, ili onakvim kakav stvarno želiš?

Ako si odlučila/o promijeniti svoj život i financijsku situaciju na bolje, u sljedećih 7 koraka pokazat ću ti kako da pokreneš svoj blog.

Idemo…

Kako napraviti WordPress blog

  1. Odabir tematike bloga (niše)
  2. Odabir bloging platforme
  3. Registracija hosting računa
  4. Postavljanje i aktivacija bloga
  5. Odabir domene i imena bloga
  6. Odabir izgleda bloga (teme)
  7. Instalacija dodataka (pluginova)

1. Odabir tematike bloga (niše)

Niša bloga nije ništa drugo nego tematika bloga, tj. skup tema o kojima ćeš pisati na svom blogu.

Ako već znaš o čemu ćeš pisati na svom blogu, kreni na korak – 2. Odabir bloging platforme.

Odabir niše o kojoj ćeš pisati na blogu je najbitniji korak kod izrade bloga.

Uspjeh bloga usko je povezan s nišom, stoga je bitno pronaći idealnu nišu baš za tebe, tj. tvoj novi blog.

Idealna niša za tebe je ona niša koja daje pozitivan odgovor na sljedeća 3 pitanja:

  1. Da li te niša toliko interesira da bi o njoj mogao pisati sljedećih 50 godina? (knowledge – tvoje znanje/interesi)
  2. Da li osim tebe postoji interes ljudi za informacijama i proizvodima u ovoj niši? (interest – interesi čitatelja/kupaca)
  3. Da li postoje kompanije koje prodaju proizvode u ovoj niši? (money-making market – interesi kompanija)

Pretpostavljam da iz navedenih pitanja uspijevaš shvatiti da je za odabir idealne niše potreban interes sve tri strane:

  • s tvoje strane kao autora bloga (tebe)
  • sa strane čitatelja, tj. potencijalnih kupaca, te
  • sa strane kompanija koje nude svoje proizvode i usluge.

Da bi mogao/la odabrati idealnu nišu za sebe, tj. svoj blog,  svaku potencijalnu nišu potrebno je testirati prema pitanjima iz teksta iznad.

No, prvo je potrebno napraviti listu potencijalnih niša koje ćeš testirati.

Lista potencijalnih niša

Ako već imaš neke niše o kojima misliš da bi mogao pisati, možeš prijeći na testiranje niša.

Ako pak nemaš pojma o čemu bi tvoj blog mogao biti, ne paničari. 🙂

Odgovori na sljedeća pitanja bi ti trebali dati barem 5-10 tema o kojima bi mogo/la pisati na svom novom blogu:

  • Koje hobije imaš?
  • Čime se baviš u slobodno vrijeme?
  • Da li ti prijatelji govore da si dobar/ra u nečemu?
  • Kojim temama se portali koje čitaš bave?
  • Na koje email newslettere si prijavljen/a?
  • Kojih su tema knjige koje si zadnje pročitao/la?
  • U koje tematske kategorije pripadaju proizvodi koje si zadnje kupio/la?
  • Što gledaš na YouTube-u? Koje teme obrađuju kanali koje pratiš?
  • Što ti je bilo najzanimljivije tijekom školovanja?
  • O čemu voliš istraživati i učiti?
  • Ako bi mogao/la raditi jednu stvar do kraja života za koju bi bila plaćen/a, koja bi to bila?
  • Koja kategorija ili potkategorija proizvoda te zanima na Amazonu?

Vjerujem da je na listi već nekoliko potencijalno dobrih tema, no ako i dalje nemaš ništa, pogledaj listu 100 profitabilnih niša, i odaberi neke s liste o kojima bi mogao/la pisati.

1. Tvoj interes/znanje

Blogeri početnici često naprave jednu (ili čak obije) krucijalne greške prilikom odabira niše.

Prva je ta da početnici odaberu široku tematiku bloga jer često dolaze iz “svijeta” u kojem pisanje bloga znači pisanje blog postova o sebi i svojim svakodnevnim aktivnostima.

Krivo!

Ako želiš uspjeti s blogom, ne piši o sebi i svojim svakodnevnim dogodovštinama, već o temama i problemima koje imaju tvoji čitatelji.

Blog nije isto što i vlog.

Pisanje bloga znači pisanje članaka o nekoj tematici s ciljem pomaganja čitatelju prilikom rješavanja nekog problema za kojeg traži soluciju.

Da bi blog bio uspješan potrebno se odlučiti za usku tematiku u kojoj imaš dovoljno znanje (ili imaš veliku želju učiti) da kroz sadržaj svog bloga pomogneš čitateljima riješiti problem kojeg imaju.

Pisanjem bloga u manjoj niši je puno lakše izgraditi autoritet i povjerenje kod čitatelja.

Pisanjem o svemu i svačemu, blog na izgled podsjeća na portale koji objedinjuju često nekvalitetne i šture članke iz razno raznih niša. (tzv. news portale)

Cilj je odabrati samo jednu manju nišu, s dovoljno velikom potencijalnom publikom, te pisati jako kvalitetne članke koji su usmjereni na rješavanje problema koje čitatelji imaju.

Koncentracija na samo jednu nišu omogućiti će ti:

  • dovoljno veliku publiku
  • malu konkurenciju
  • dovoljan broj ideja za postove
  • građenja odnosa s čitateljima, povećanje lojalnosti (tzv. superfans)
  • mogućnost dolaska do nove publike kroz ekspanziju u granične niše.
Kako napraviti WordPress blog
Kako napraviti WordPress blog

Interes za nišu vs znanje

Osim interesa za nišu, bitan čimbenik u uspjehu bloga je znanje o niši.

Količina znanja o samoj niši jako je korisna.

Ako imaš veće znanje o niši puno je lakše kreirati sadržaj na blogu.

Manje vremena je potrebno uložiti u istraživanje prilikom pisanja.

Ako pak nemaš dovoljno znanja o nekoj temi, prije samog pisanja (u pripremi članka) potrebno je pročitati puno više sadržaja na internetu da bi se educirao/la i provjerio/la sve informacije koje spominješ u svom članku.

Ako se već neko duže vrijeme baviš tematikom svoje niše, puno je lakše prepoznati što je dobro, a što loše vezano za tu nišu.

Lakše je prepoznati koje informacije čitatelji u toj niši žele čitati, osim toga lakše je prepoznati točne od netočnih (eng. fake) informacija.

Ako si ekspert koji puno zna o nekoj temi, puno ti je lakše doći do potrebnih informacija, jer vjerojatno poznaješ ljude iz industrije koji se tom tematikom također bave i možda imaju više iskustva od tebe.

Nisi ekspert?

Ne brini, jer i dalje možeš blogati…

Ako trenutno nemaš puno znanja o temi o kojoj bi htio pisati, bitno je da te ta tema jako zanima.

Tvoj veliki interes o nekoj temi pomoći će ti da istraživanjem na internetu naučiš više o toj temi.

Učiti i istraživati možeš u slobodno vrijeme ili čak u vrijeme dok radiš istraživanje za svoj sljedeći članak o kojem pišeš.

Bitno je pronaći kvalitetan izvor podataka.

Vrlo malo početno znanje o nekoj niši nije veliki problem, jer tvoj blog upravo može biti tvoje putovanje upoznavanja i učenja o nekoj niši na kojem naučeno znanje dijeliš s čitateljima svog bloga.

Da bi te netko pratio i čitao tvoje postove, nije nužno biti veliki ekspert ili imati veliko znanje, već je potrebno biti korak ispred svojih čitatelja kako bi im pokazao pravi i provjereni put prema sljedećem koraku gdje bi oni željeli biti.

Neki od velikih blogera danas su krenuli na ovakav način i nisu požalili.

Stoga, bez straha.

Hrabro naprijed, jer ako imaš veliki interes o nekoj niši, s vremenom će doći i znanje s kojim ćeš postati expert u području o kojem pišeš.

2. Interes potencijalne publike

Osim tvog interesa i znanja, za uspješan blog potrebna je publika koja će ga čitati.

Možeš imati najviše znanja u nekom području i pisati najkvalitetnije postove, no ako nitko nije zainteresiran za to, čemu onda sav taj trud i rad?!

Još jedan od ciljeva koje blog sa svojim člancima treba ispuniti je da kroz dugi vremenski period privlači nove čitatelje.

Kontinuiran priljev novih čitatelja moguće je “prebaciti” u newsletter kako bi u budućnosti ostali u direktnom kontaktu (putem emaila), te ih mogli na neki od načina unovčiti (eng. monetizirati).

Veličinu interesa o nekoj temi najlakše je dobiti iz podatka o broju mjesečnih pretraga za taj pojam na Google tražilici.

Broj pretraga o nekoj temi najlakše je vidjeti preko besplatnog alata Ubersuggest.

U polje za upis, upišite svoj ime svoje niše (npr. pecanje) ili nešto što misliš da bi potencijalne čitatelje tvoje niše moglo zanimati (npr. kako smršaviti).

Iz padajućeg menija odaberi jezik na kojem želiš pisati blog.

U ovom slučaju to je hrvatski jezik.

Na stranici rezultata bit će prikazan graf s podacima o broju mjesečnih pretraga na Google-u za traženi pojam u periodu od zadnjih 12 mjeseci.

Na papir ili u neki tekstualni dokument zapiši pojam koji si pretraživao/la i srednju vrijednost broja mjesečnih pretraga za taj pojam (ili vrijednost koja se najviše puta pojavljuje na grafu).

Na mom grafu za pojam “pecanje“, najviše se pojavljuje broj 260, pa ću ja taj broj uzeti za referencu.

Identičnu stvar napravi za 5-10 pojmova iz niše o kojoj misliš da bi mogao pisati.

Hint: Ispod grafa nalazi se lista sličnih pojmova “Keyword ideas“, koja ti može poslužiti kao inspiracija za nove pojmove.

Hint 2: Svaki pojam koji pretražuješ, smatraj da je to potencijalna tema jednog članka o kojem bi posao/la na blogu.Koja niša je potencijalno dobra?

Ako za pretragu imena niše Ubersuggest pokazuje prosječno 100 pretraga mjesečno, može se smatrati da niša ima dovoljno interesa da bi se o toj niši moglo pisati na blogu.

Ako barem 5 pojmova iz željene niše imaju barem 100 ili više prosječnih mjesečnih pretraga, niša je dobra.

Što je broj prosječnih mjesečnih pretraga veći, to znači da se više ljudi interesira za tu nišu ili pojam (više potencijalnih čitatelja za tvoj blog :)).

PS. Ako imaš više niša o kojima bi mogao/la pisati, na ovaj način, usporedbom brojeva o mjesečnim pretragama, možeš procijeniti koja niša ima više interesa od strane potencijalnih čitatelja.

No, nemoj da ti ovo bude jedino mjerilo “kvalitete” niše prilikom odabira, jer osim interesa čitatelja, nemoj zanemariti svoje znanje/interes o niši iz prošlog koraka i interesa kompanija iz sljedećeg koraka.

3. Interes kompanija

Postoje različiti razlozi zašto bi netko počeo pisati blog.

Neki od razloga mogu biti:

  • Neprofitne organizacije za prikupljanje donacija
  • Kompanije za približavanje brenda potencijalnim kupcima
  • Kompanije i pojedinci za prikupljanje potencijalnih kupaca i prodaja
  • Pojedinci za stvaranje dodatne zarade (od reklama, prodaje proizvoda, affiliate zarade)

Ovaj vodič za kreiranje bloga je namijenjen za sve.

No, kako je Zarada na webu blog orijentiran prema pojedincima koji žele napraviti blog zbog kreiranja dodatnog izvora prihoda, potrebno je otkriti da li uopće postoji interes potencijalne publike za kupnjom proizvoda u niši o kojoj želiš pisati.

Ako postoje kompanije koje u tvojoj niši prodaju proizvode, to je dobar znak, jer onda očito postoje kupci za te proizvode.

Što je više kompanija u niši o kojoj misliš pisati, to je veća vjerojatnost da ćeš bolje uspjeti unovčiti trud i rad koji ulažeš u svoj blog.

Prije pokretanja bloga, potrebno je napraviti listu kompanija s kojima bi mogao/la surađivati, te listu proizvoda koje bi na svom blogu mogao/la promovirati.

Kada pronađeš kompanije i proizvode u svojoj niši, probaj pronaći affiliate programe u koje bi se mogao/la uključiti u trenutku kada blog bude spreman za monetizaciju (unovčavanje).

Kreiraj plan monetizacije bloga.

Na koji ćeš način zarađivati na blogu?

Adsense reklame, sponzorirani blog postovi, affiliate, prodaja vlastitih fizičkih ili digitalnih prizvoda?

Ako imaš neki plan, lako ga je promijeniti u slučaju da nešto pođe po krivu. Ili ako putem naiđeš na neku bolju priliku za monetiziranje.

U slučaju da nema affiliate programa i kompanija koje bi bile zainteresirane za suradnju s tvojim blogom, uvijek postoji opcija monetiziranja bloga s Google Adsense reklamama.

Ako nema velikog interesa kompanija za nišu u jezičnom/regionalnom području na koje je orijentiran tvoj blog, zarada od reklama zna biti jako slaba.

Dobar pokazatelj potencijala monetizacije je svakako cijena po kliku oglasa koji se pojavljuju iznad Google rezultata za pojmove koje pretražuju čitatelji iz niše koju promatraš.

Do podatka o cijeni po kliku Google Adsense oglasa možeš doći ako pojmove iz prethodnog koraka ubaciš u Ubersuggest alat.

Svaki rezultat pretrage u desnom gornjem kutu pokazuje podatak o tome koliko oglašivači plaćaju za cijenu po kliku na oglas.

Stoga, ako trebaš odlučiti između dvije ili više niša koju odabrati za svoj novi blog, ja bih svakako odabrao onu koja ima najveći potencijal monetizacije, tj. više zainteresiranih kompanija i veću cijenu po kliku na oglase u rezultatima pretrage.

2. Odabir bloging platforme

Ljudski je normalno da kada nešto kupujemo da želimo proći što jeftinije.

Ako je u pitanju rad, želimo biti što efikasniji, tj. uložiti što manje kako bi došli do željenog rezultata.

Kod odabira bloging platforme, cijena nikako ne bi trebala biti glavni faktor prilikom odabira, već bi se odabir trebao bazirati ostalim faktorima koje nam platforma pruža, a bitni su za ukupni uspjeh bloga (ostvarenja cilja bloga).

Zašto su BESPLATNE bloging platforme loš odabir

Prilikom odabira platforme za pisanje bloga, postoje besplatne platforme za izradu bloga kao što su Blogger.com, Medium, Tumblr i Blog.com.

Ja svoj blog nikako ne bi napravio na besplatnoj bloging platformi.

Evo i zašto…

Iako su navedene platforme besplatne, što bi značilo da “štedite” novac, to zapravo nije točno.

Najjednostavnije rečeno, uz besplatne bloging platforme, tvoj blog jednostavno ne će moći ostvariti svoj puni potencijal.

Svi dobro znamo koliko je frustrirajuće kada u nešto do čega nam je stalo uložimo veliki trud i mukotrpan rad, pa nakon toga rezultati izostanu.

Osobno se nikako ne bih htio ponovno naći u toj situaciji, a ne želim to ni tebi.

Jedna od najvećih pogrešaka kod početnika kod kojih rezultati izostaju je upravo odabir besplatne platforme radi uštede od svega par eura mjesečno.

Nemoj upasti u tu početničku zamku.

Nemoj da se to dogodi i tebi.

Kako napraviti WordPress blog
Kako napraviti WordPress blog

Zašto je WordPress na plaćenom hostingu odličan odabir

Uspjeh tvog bloga ovisi direktno o bloging platformi na kojoj ga otvaraš, stoga je potrebno bloging platforme promatrati iz drugog smjera.

Odluku treba bazirati na tome koja ti platforma nudi najbolje za uspjeh tvog bloga, za minimalnu cijenu.

Kao što već znaš, to definitivno nisu besplatne bloging platforme.

Nakon dugogodišnjeg rada na više blogova i mog iskustva kao profesionalnog web developera, logičan izbor pada na WordPress.

Osim toga, impresivan podatak o tome da danas 34% web stranica na internetu pogoni WordPress govori kvaliteti WordPress-a kao bloging platforme.

WordPress kao platforma je besplatan, no u kombinaciji s plaćenim hostingom će uz minimalne troškove osigurati da što prije s blogom dođeš do željenih rezultata.

8 razloga zašto je WordPress na Bluehost hostingu idealan izbor za tvoj blog:

  1. Uz hosting dobivaš vlastitu besplatnu domenu (npr. “mojblog.com”)
  2. Odlična brzina bloga s obzirom na cijenu
  3. Mogućnost potpune kontrole nad blogom (izgled/tema, dodaci itd.)
  4. Dovoljno prostora za slike na blogu do kraja vijeka bloga (neograničeno)
  5. Besplatni SSL certifikat koji jamči sigurnost za posjetitelje
  6. 1-click instalacija WordPress-a (idealno za početnike)
  7. WordPress je jednostavan za korištenje
  8. 24/7 korisnička podrška za WordPress (i sve oko hostinga)
  9. Najniža cijena hostinga za vrijednost koja se dobije – oko 3 eura mjesečno (~ 20 – 25 kn/mj)
  10. Bonus: $200 USD za oglašavanje s Google i Microsoft reklamama

Kada uzmeš u obzir da to sve dobiješ za cijenu od samo dvadesetak kuna što je manje od cijene dvije kave u kafiću, definitivno se isplati.

Sada kada znaš kako izbjeći najveću pogrešku koju naprave početnici s blogom, krenimo na ono najbolje…

A to je kako napraviti blog…

3. Registracija hosting računa

Da bi blog bio dostupan svima na internetu potrebno ga je negdje “držati”, drugim riječima hostati.

Uslugu hostanja web stranica pružaju web hosting kompanije.

Hosting kompanija koju preporučam svim početnicima je Bluehost.

Uz sve ostale odlične benefite navedene u poglavlju iznad, Bluehost nudi opciju instalacije WordPress-a jednim klikom što vrlo važno za sve početnike.

I, u odnosu na druge kompanije, vrlo je jeftin.

Zbog toga, svakako ti preporučujem da kreneš s Bluehost-om kao hostingom za svoj blog.

Otvori hosting račun na Bluehostu.

Klikom na link iznad vidjet ćeš sljedeći ekran, u izborniku odaberi “WordPress hosting“.

Klikni na gumb “Get Started” koji će te odvesti na odabir hosting paketa.

Nakon toga, klikom na gumb “Select“, odaberi najjeftiniji, “Basic” plan.

Odabir domene dolazi u sljedećem koraku ovog vodiča, stoga trenutno preskoči odabir domene za svoj blog klikom na gumb “I’ll create my domain later

Kako napraviti WordPress blog
Kako napraviti WordPress blog

Ispuni svoje osobne podatke koji su potrebni za izradu hosting računa.

Scrollaj dolje, te iz padajućeg izbornika odaberi opciju “Basic 36 Month Price – €3.59/mo.

Ta opcija će ti omogućiti da tvoj blog bude aktivan 24/7, za fantastičnu cijenu od svega svije kave u kafiću, tj. €3.59 eura (~ 20 kn) mjesečno.

Dodatne opcije nisu ti potrebne.

Za uštedu ukloni kvačice sa svih dodatnih opcija koje se nude.

Završi kupnju hosting računa upisom podataka o kreditnoj kartici.

Označi da se slažeš s uvjetima poslovanja i pravilima o privatnosti podataka.

Potvrdi kupnju klikom na gumb “Submit“.

Čestitam!

Budi ponosan/na jer ovo je vrlo važan trenutak!

Napokon imaš svoj vlastiti hosting na kojem će uskoro biti tvoj novi blog!

Još par koraka i gotovo…

Slijedi postavljanje i aktivacija bloga, a nakon toga odabir imena.

Ako trebaš bilo kakvu pomoć oko instalacije bloga , ne ustručavaj se pitati u Facebook grupi Balkan – Blogeri.

4. Postavljanje i aktivacija bloga

U sljedećih par koraka napravit ćeš svoj hosting račun, te odabrati osnovne postavke bloga.

Na ekranu bi trebala biti poruka za kreiranje računa.

Pritiskom na gumb “Create Account” započni stvaranje svog hosting računa.

Postavi lozinku svog računa.

Završi kreiranje računa pritiskom na “Create Account” gumb.

PS. Domain name i lozinku zapamti jer ćeš ih koristiti prilikom ulogiravanja u svoj hosting račun.

Zatim pritisni na “go to login” gumb.

I, ulogiraj se u svoj račun s prethodno postavljenom lozinkom.

Nakon što se ulogiraš, pojavit će se ekran za postavljanje bloga.

Ispuni formu s podacima o:

  • imenu svog bloga
  • opisu bloga.

Nemoj gubiti puno vremena na ovom koraku, ime i opis bloga možeš kasnije lako promijeniti.

Aktiviraj opciju da želiš imati blog, te klikni “Continue” gumb.

U ovom koraku odaberi ciljeve svog bloga i na skali označi koliko se razumiješ u kreiranje web stranica.

Preporučujem da postaviš identično kao na slici ispod.

Nakon toga klikni na “Continue to Theme Selection” gumb.

U ovom koraku odabireš temu za svoj blog.

Ja za svoje blogove koristim temu “Generate Press”, pa isto preporučujem i tebi.

Do nje možeš doći pritiskom na “Blog”, a nakon toga ju odaberi iz liste tema pritiskom na gumb “Use This Theme“.

Bez brige, ako ne budeš zadovoljan/na s odabranom temom u ovom koraku, možeš ju kasnije promijeniti.

U koraku 6 ovog vodiča pokazat ću ti kako pronaći odlične besplatne teme i još bolje, plaćene teme.

Osnovne postavke bloga su postavljene.

Aktiviraj svoj novi blog pritiskom na gumb “Launch My Site“.

Potvrdi aktivaciju pritiskom na gumb “Launch my site anyway“.

Tvoj blog je sada aktivan i spreman za korištenje.

Možeš ga vidjeti ako klikneš na gumb “View my site“.

U sljedećem koraku ću ti pokazati kako da za svoj blog postaviš svoju vlastitu domenu.

I to potpuno besplatno 🙂

Nastavi čitati.

5. Odabir domene i imena bloga

Odabir imena bloga je jako važan korak, jer je upravo ime bloga ono na što će se tvoji čitatelji referirati kada budu pričali o tebi ili kada ponovno budu htjeli posjetiti tvoj blog.

Osim imena, postoji i domena bloga.

Domena je tekst koji se upisuje u web preglednik kada se želi direktno posjetiti neku web stranicu.

Ako želiš direktno doći na blog Zarada na webu, u preglednik ćeš upisati “zaradanawebu.com”.

Vrlo jednostavno i jako bitno za tvoj blog 🙂

Savjeti za odabir kvalitetne domene bloga

Da bi domena tvog bloga ostala zapamćena od strane tvojih čitatelja, prilikom odabira se obavezno pridržavaj sljedećih savjeta:

  1. Izaberi domenu s .com nastavkom. Lakše su za zapamtiti.
  2. Ciljaj na 1-3 riječi, nikako preko 3. Primijetit ćeš da je dosta domena koje se sastoje od jedne riječi zauzeto, pa pokušaj s 2 ili 3 riječi.
  3. Pokušaj pronaći riječi koje usko opisuju tvoju nišu, proizvod ili uslugu. To će pomoći čitateljima asocirati tvoj blog s nišom o kojoj pišeš, a pretraživačima da lakše prepoznaju o čemu je blog.
  4. Izbjegavaj korištenje brojeva i povlaka (crtica). Teško se pamte.
  5. Izaberi domenu (i ime) koja je lako pamtljiva, zanimljiva i privlačna.
  6. Rađe odaberi neko generalnije ime, nego neko usko vezano za neki mali dio niše. Nemoj da domena ograniči tvoj budući razvoj i širenje.
  7. Ako započinješ vlastiti/osobni blog, za domenu izaberi svoje ime (i prezime) ili neku varijaciju.

Primjeri dobro odabranih domena za blog

Sada kada znaš osnovna pravila za odabir imena i domene za blog, evo nekoliko primjera koji prate većinu navedenih pravila:

  • OdjecaZaPse.com – Web shop odjeće i opreme za pse i blog o psima
  • TomislavPancirov.com – Osobni blog lifestyle poduzetnika Tomislava Pancirova
  • TeaTime.com.hr – Osobni blog poduzetnice i inženjerke Tee Zavecki
  • ContentMarketingInstitute.com – Blog o marketingu i content marketingu
  • Dnevnik.hr – News portal Nove TV, vijesti iz Hrvatske i svijeta
  • Njuskalo.hr – Web oglasnik
  • HealthLine.com – Web stranica o ljudskom zdravlju
  • BeachBody.com – Web stranica o fitness-u i zdravlju, kako doći do izgleda kojeg želiš
  • Fitness.com.hr – Web shop fitness opreme i blog o vježbanju i prehrani
  • MaliChef.com – Blog o kuhanju, receptima i putovanjima
  • ZdravaHrana.hr – Blog o zdravoj prehrani i receptima

Kao što se može primijetiti iz navedenih primjera postoje razne kombinacije domena od imena i prezimena za osobne blogove i opisnih domena, do izmišljenih zvučnih zanimljivih domena.

Ako si početnik i tek krećeš u svijet pisanja bloga, a nakon svega pročitanog još uvijek nemaš ideju za domenu i ime svog bloga, preporučujem ti da za domenu odabereš kratki opis onoga o čemu ćeš pisati na blogu.

Ako ime asocira na sadržaj o kojem se može čitati na blogu, na dobrom si putu.

S domenom od 2-3 riječi o onome o čemu se može pročitati na blogu sigurno ne ćeš pogriješiti.

Ako se odlučiš poslušati ovaj savjet, evo primjera nekoliko takvih domena:

  • ZdravaHrana.hr – Blog o zdravoj hrani
  • OdjecaZaPse.com – Web shop i blog o odjeci i opremi za pse
  • Foodiona.com – Blog o prehrani
  • GamersBook.com – Socijalna mreža za gamere
  • GiveawayBase.com – Blog o nagradnim igrama (eng. giveaways)
  • WPbeginner.com – Blog za početnike u WordPress-u

Iz same domene kod navedenih primjera može se zaključiti kakav se sadržaj nalazi na samom blogu.

Imaš već neke ideje za svoju buduću domenu?

Super!

Ubaci ih u ovaj alat i provjeri da li su slobodne:

Imaš domenu koja je u skladu s navedenim savjetima, sviđa ti se, a misliš da će se svidjeti i tvojim čitateljima?

Ako je domena slobodna, kontaktiraj korisničku podršku Bluehost-a kako bi ju za tebe besplatno aktivirali u sustavu i postavili za domenu tvog bloga 🙂

-> Bluehost chat korisničke podrške.

6. Odabir izgleda bloga (teme)

WordPress teme su zbirke predložaka i stilova koji se koriste za definiranje izgleda i prikaza WordPress web stranice čitateljima.

Jednostavnije, WordPress tema definira cjelokupan izgled tvog bloga.

Upravljanje temama izvodi se iz administracijskog sučelja bloga, tj. WordPress administracijskog sučelja.

Bitno je dobro se upoznati s administracijskim sučeljem jer ćeš u njemu provoditi najviše svog blogerskog vrijemena.

Ulogiravanje u administracijski sustav

Domeni je potrebno do 24 sata da se aktivira.

Kada se domena aktivira, administracijskom sučelju svog bloga ćeš moći pristupiti preko linka https://tvojadomena.com/wp-admin.

Dok se domena ne aktivira, administracijskom sučelju možeš pristupiti preko “WordPress” gumba iz administracijskog sučelja hosting-a.

Ako si zaboravio/la podatke za ulogiravanje u WordPress administracijsko sučelje, možeš ih pronaći u svom email sandučiću.

GeneratePress i GeneratePress Premium

Prilikom instalacije WordPress-a vjerojatno si po mojoj preporuci odabrao/la GeneratePress za svoju temu.

Ja sam veliki fan GeneratePress teme jer ima dobre performanse i jednostavna je za korištenje.

GeneratePress ima svoju Premium verziju koja se plaća.

Ja sam pretplaćen na Premium verziju jer mi omogućava sve što je potrebno da moji blogovi funkcioniraju onako kako želim.

Ako tek krećeš, GeneratePress Premium ti vjerojatno ne treba, no ako želiš imati mogućnost upravljanja dodatnim opcijama teme, svakako preporučujem Premium verziju.

Besplatne WordPress teme

Ako ti se pak GeneratePress ne sviđa, postoji još mnoštvo drugih tema koje su ti dostupne potpuno besplatno unutar samog WordPress-a.

Da bi došao do besplatnih tema, unutar WordPress administracijskog sučelja, u lijevom meniju, klikni na “Izgled” (eng. Appearance).

Pa zatim na “Dodaj novu temu” (eng. Add new theme).

Otvorit će se lista besplatnih istaknutih WordPress tema.

U lijevom gornjem kutu je ukupan broj aktivnih besplatnih tema.

Da bi iz tog mnoštva tema pronašao neku koja ti odgovara, obavezno koristi navigacijsku traku filtra.

Kroz navigacijsku tragu filtra možeš na jedan klik miša doći do istaknutih, najnovijih i trenutno popularnih, a potpuno besplatnih WordPress tema.

Ako pak niti tu ne pronađeš temu za svoj blog, iskoristi mogućnost naprednog filtra po osobinama tema.

Klikom na “Filtar osobina” (eng. Feature filter) prikazat će se lista osobina po kojima možeš filtrirati.

Ako planiraš napraviti blog, u filtru označi “Blog“, te klikni na gumb “Primjeni filtre” (eng. Apply filters).

Klikom na gumb “Primjeni filtre” prikazat će se teme koje odgovaraju osobinama postavljenim u filtru.

Kada pronađeš odgovarajuću temu, prelaskom miša preko slike, te klikom na gumb “Instaliraj” (eng. Install), tema će se instalirati u sustavu.

Da bi tema postala aktivna svim čitateljima bloga, klikni na gumb “Aktiviraj” (eng. Activate).

Ja osobno nisam veliki fan besplatnih tema jer su u većini slučajeva dosta ograničene.

Neke besplatne teme nemaju niti one osnovne funkcionalnosti za normalno funkcioniranje bloga.

Na početku vjerojatno niti nećeš imati potrebu za nekim naprednim funkcijama koje plaćene premium teme omogućavaju, pa se s time ne moraš previše opterećivati.

Neka ti na početku prioritet bude upoznavanje s osnovnim funkcionalnostima samog WordPress-a.

S vremenom kada prepoznaš da te besplatna tema počinje ograničavati, svakako uloži novac u neku od premium tema.

Premium WordPress teme

Kada savladaš sve funkcionalnosti WordPress-a i dodataka koje koristiš (sljedeće poglavlje govori o WordPress dodacima), i tvoj blog prijeđe u nešto ozbiljnije, svakako preporučujem kupnju neke od premium WordPress tema.

Omogućiti će ti neke ond funkcionalnosti za koje nisi niti znao/la da postoje.

Prednosti s kojima dolaze većina premium WordPress tema definitivno opravdavaju uložen novac.

Neke od prednosti koje imaju su:

  • Korisnička podrška – U slučaju da nešto ne znaš kako napraviti, u bilo kojem trenutku možeš pristupiti korisničkom forumu teme ili samoj korisničkoj službi koja ti je spremna pomoći
  • Imaju više funkcionalnosti – Omogućuju većinu funkcionalnosti koje su potrebne da upravljaš sa svojim blogom kako želiš bez potrebe za instalacijom dodatnih dodataka
  • Unikatne su – Besplatne teme se koriste na jako puno blogova, te zbog manjka funkcionalnosti, svi blogovi koji ih koriste izgledaju manje-više isto. Premium tema ti omogućava da svoj blog kroz premium i profesionalni izgled istakneš iz mase

Ja sam odmah od početka krenuo s premium GeneratePress PRO temom.

Ako ti se GeneratePress kao tema ne sviđa, preporučujem da pogledaš neke od sljedećih trgovina s premium WordPress temama:

Teme definiraju izgleda bloga, a dodacima omogućavaš nove funkcionalnosti za svoj blog i čitatelje koji te prate.

Nove funkcionalnost na svoj blog dodaješ kroz dodatke, tj. pluginove.

Još samo instalacija dodataka i tvoj blog je spreman za početak rada!

7. Instalacija dodataka (pluginova)

Funkcionalnosti koje dolaze s instalacijom WordPress-a dovoljne su da počneš kreirati i objavljivati sadržaj.

No s instalacijom određenih dodataka dobivaš nove funkcionalnosti koje će osigurati da na tvoj blog dođe što više čitatelja.

Usporedba s automobilom

Dodaci u WordPress-u se mogu usporediti s dodacima kod automobila.

Zamisli da s osobnim automobilom trebaš prevesti određenu količinu materijala s jedne lokacije na drugu.

To možeš napraviti tako da prtljažnik automobila ispuniš materijalom i tako voziš X puta dok sve ne bude prevezeno.

To je dobar pristup, no što ako bi kupio ili posudio prikolicu od prijatelja?

Možda bi sve mogao prevesti odjednom.

Ako ne bi sve stalo odjednom, svakako bi uštedio puno vremena jer bi vozio manji broj puta.

Ušteđeno vrijeme i energiju možeš upotrijebiti za rad na nečemu drugom što će ti ubrzati dobivanje željenih rezultata ili pak možeš to vrijeme provesti za odmor i druženje s prijateljima i obitelji. 😉

Na sličan način funkcioniraju i dodaci u WordPress-u.

Pluginovi, tj. dodaci u WordPress-u, su tu kako bi ti smanjili potrebno vrijeme i olakšali kreiranje sadržaja što će ti omogućiti da što prije dođeš do željenih rezultata.

Dodaci koje moraš instalirati

Trenutno postoji preko 54 700 dodataka za WordPress što je jako puno.

Da bi čitatelji imali dobro korisničko iskustvo, te da bi blog bio brz i efikasan, preporučuje se koristiti što manje dodataka.

Najgore je kada imaš instalirane dodatke koje uopće ne koristiš. To nikako ne želiš.

No s druge strane, potrebno je imati sve dodatke koji ti omogućavaju funkcionalnosti koje zadovoljavaju sve potrebe čitatelja i tebe kao osobu koja kreira sadržaj.

Drugim riječima, potrebno je instalirati što manje dodataka koji ti stvarno trebaju.

PS. Svi dodaci koji su ti potrebni su potpuno besplatni. 

Donosim ti listu od 15 dodataka koje moraš instalirati na svoj blog, a koji ne će negativno utjecati na performanse i brzinu:

  1. Yoast SEO – Najbolji WordPress SEO dodatak koji ti pomaže da pravilno upravljaš SEO-m svog bloga.
  2. Aksimet Anti-Spam – Sprječava spam komentare na cijelom blogu. Kada blog postane popularan, spam komentari znaju biti veliki problem.
  3. Contact form 7 – Kontakt forma je osnovna stvar koju mora imati svaki blog. S ovim dodatkom možeš do kontakt forme u svega par minuta posla.
  4. Autoptimize – Optimizacija brzine i drugih tehničkih performansi bloga.
  5. Elementor – S Elementorom možeš sam bez ikakvog programiranja kreirati izgled i  sadržaj svojih statičkih stranica i blog postova.
  6. Native Lazyload – Poboljšava brzinu učitavanja stranica bloga jer odgađa učitavanje slika koje se trenutno ne vide na ekranu.
  7. One Signal Push Notifications – Besplatan dodatak za push notifikacije u browseru.
  8. Pretty Links – Dodatak koji ti omogućava upravljanje i analitiku affiliate linkova.
  9. Smush – Smush je dodatak koji poboljšava performanse i brzinu bloga automatskom optimizacijom slika.
  10. Sucury Security – Ovaj dodatak će spriječiti sve pokušaje hakiranja bloga. Ne žališ da netko provali u tvoj blog i izbriše sav kreirani sadržaj?
  11. TinyMCE Advanced – Dodatak koji će ti omogućiti više opcija unutar editora sadržaja blog postova i stranica.
  12. WP-Optimize – Clean, Compress, Cache – Optimizacija cjelokupnog WordPress-a, koda, baze podataka itd. Ubrzava učitavanje web stranice.
  13. Updraft Plus – Backup – Dodatak koji će osigurati da sav sadržaj tvog bloga bude kopiran u na sigurno. U slučaju da te hakiraju ili da se dogodi da cijeli blog magično nestane, sav tvoj kreirani sadržaj je siguran i može se povratiti jednim klikom.
  14. Ad Inserter – Ako planiraš zarađivati od reklama, ovaj dodatak će ti olakšati postavljanje reklama na one pozicije na blogu na koje želiš da budu postavljene.
  15. Insert Headers and Footers – Ovaj dodatak je zadužen da ubaciš Google Analytics kod na svoj blog kako ti podaci o analitici posjetitelja bili dostupni kroz Google Analytics alat.

S instalacijom navedenih dodataka imat ćeš pristup funkcionalnostima koje će ti omogućiti ogromnu prednost ispred konkurentskih blogova.

Kako instalirati WordPress dodatke?

Instalacija dodataka u WordPress-u je vrlo jednostavna.

Ulogiraj se u administracijsko sučelje svog bloga. (Zaboravio/la si kako? – pogledaj vodič u koraku 6)

U navigacijskom izborniku na lijevoj strani ekrana klikni na gumb “Dodaci” (eng. Plugins).

Potom na gumb, “Dodaj novi” (eng. Add new).

Pronađi željeni dodatak upisom imena u tražilicu u desnom gornjem kutu ekrana.

Imena svih dodataka koje preporučujem da instaliraš možeš pronaći u listi preporučenih dodataka iznad.

Ako upišeš točno ime u tražilicu, prvi dodatak u listi je onaj koji trebaš instalirati.

Instalaciju potvrdi pritiskom gumba “Instaliraj” (eng. Install) unutar prozora dodatka koji želiš instalirati.

A nakon toga aktiviraj dodatak pritiskom na tipku “Aktiviraj” (eng. Activate).

Ovaj postupak ponovi za sve dodatke iz liste preporučenih dodataka.

Kod velikog broja dodataka, osnovne postavke su zadovoljavajuće, no neke dodatke je potrebno konfigurirati.

Ponovno prođi listom dodataka. Klikni na gumb “Postavke” (eng. Settings) ispod imena svakog dodatka koji će te prebaciti na konfiguracijsku stranicu svakog od dodataka.

Konfiguracija dodataka je jako bitna i nemoj ju preskakati.

One opcije koje ne razumiješ što znače nikako nemoj mijenjati, jer svaka krivo konfigurirana postavka može biti opasna za daljnje funkcioniranje bloga.

Ako tijekom korištenja WordPress-a shvatiš da ti neka funkcionalnost nedostaje, možeš instalirati dodatke koji ti omogućavaju tu funkcionalnost.

No pazi, nikako ne pretjeruj s brojem instaliranih dodataka, jer velika količina dodataka degradirati performanse web stranice.

Nikako ne želiš čitateljima pogoršati iskustvo korištenja bloga zbog neke male funkcionalnosti koju možda nitko neće niti koristiti.

Kada instaliraš, aktiviraš i konfiguriraš sve dodatke, možeš proslaviti ovaj trenutak!

Upravo imaš svoj vlastiti blog koji će ti omogućiti sve ono što nisi mogao/la do sada.

Odlične financije, više slobodnog vremena, rad po vlastitim pravilima, pasivna zarada, financijska sloboda…

S blogom je sve to moguće.

Sljedeći korak je na tebi – kreiranje sadržaja

Sada kada imaš blog, vrijeme je da počneš kreirati kvalitetan sadržaj koji će privući tvoju ciljanu publiku.

Prati Zarada na webu blog jer ću uskoro pisati o savjetima za kreiranje kvalitetnog sadržaja, i o drugim temama vezanim za razvoj bloga.

Preporuka

MOŽDA VAS ZANIMA

Objavi oglas za posao