Svaki vozač koji je ikad imao prilike doživjeti kvarove vjerojatno će reći da je od svih mogućih problema s automobilom najgori onaj – fantomski. Drugim riječima, ona koja se javlja povremeno ili često, s manjim ili većim posljedicama, a koju niti jedan mehaničar kojem povjerite svoj automobil ne može točno dijagnosticirati, a kamoli popraviti. Takvih je kvarova mali milijun, što nas zapravo i ne treba previše čuditi, s obzirom da je suvremeni osobni automobil složen stroj koji s vremenom postaje sve složeniji, piše. časopis HAK.
Kad se tome doda činjenica da zahtjevi modernog automobilskog tržišta uključuju sve više opcija koje se uglavnom temelje na elektronici ili softveru, ali i da je sve manje vremena za razvoj i pretproizvodna testiranja, čini se da navedeni problemi neće biti riješeni u skorije vrijeme.
Za sve one sretnike koji ih još nisu iskusili, odnosno nisu sigurni kako takvi problemi izgledaju u praksi, klasičan i ne previše rijedak primjer ogleda se u aktivaciji jedne od lampica upozorenja na instrument ploči. Prije svega, kada se uključi zloglasno svjetlo “check engine”.. I odmah treba reći: čak i u slučaju da vam se čini da sve radi normalno, a ova lampica ne treperi i nije crvena – što je inače znak upozorenja i u tom slučaju ne smijete nastaviti vožnju – u pravilu, ovo je znak za punu pažnju i ozbiljnost i ona nikako ne smije zanemariti.
Razlozi za njegovu aktivaciju mogu biti brojni, a među njima mogu biti problemi sa samim pogonom, uključujući nizak tlak ulja u motoru i nepravilno sagorijevanje smjese. Također, postoje situacije kada se automobil predugo vozi vrlo velikim brzinama ili vuče prikolicu s vrlo teškim teretom. Ne manje važno, lampica može ukazivati na probleme s mjenjačem, ali i ispušnim sustavom, kao što je, primjerice, katalizator, kao i probleme s paljenjem ili svjećicama te probleme s pregrijavanjem.
Lažna uzbuna
Osim toga, uzrok paljenja lampice može se kriti u oštećenoj sondi za kisik, pa čak i labavom čepu spremnika za gorivo, ali s druge strane, može biti i jednostavan – lažna uzbuna. I to ponekad može donijeti veću glavobolju od konkretnog problema, jer se takav problem barem rješava na tako specifičan način. S druge strane, nemogućnost otkrivanja pravog problema i njegovog rješavanja ponekad za sobom povlači dodatnu frustraciju i nervozu, ali i financijske troškove. A zna se dogoditi da se uzrok problema nikad ne pronađe, a neki vlasnici automobila idu i toliko daleko digli su ruke od svega i vozila su jednostavno riješena.
A kako dolazi do lažne uzbune? Ponekad se takve situacije mogu povezati sa starim ili jeftinim zamjenskim aftermarket senzorima, ponekad s neodgovarajućim senzorima koji se mogu ugraditi u automobil tijekom popravaka od strane neovlaštenih servisera, a ponekad je moguće da se i tijekom originalne ugradnje u automobil pojavi neki nekvalitetan. senzor može proklizati.
U svakom od navedenih slučajeva moguće je da sustav detektira nepostojeći kvar i upozori vozača, što onda povlači cijelu proceduru odlaska u servis i traženja pravog uzroka problema. Ovakav začarani krug, nažalost, doživjeli su i brojni domaći vozači automobila.
Problem čak i nakon popravka
Što god to bilo, stoga treba što prije pronaći i ukloniti uzrok problema. Koliko god složen i skup bio, vozač će tako omogućiti sigurnu vožnju i miran san. Tako je, barem kaže teorija, ali u praksi se ne tako rijetko događa da i nakon popravka ili otklanjanja pronađenog uzroka ponovno počinje upozorenje o kvaru. A to može značiti dvije stvari: ili je na automobilu napravljen pogrešan zahvat ili je uzroka za uključivanje svjetla bilo više, a popravkom je otklonjen samo jedan od njih.
U tom slučaju potrebno je vratiti se na posao i temeljito istražiti uzroke kvara. To može biti prilično težak posao, jer se neki od problema ili pokazatelja pojavljuju samo u određenim okolnostima, odnosno njihova pojava uzrokovana je nekim drugim događajima ili uvjetima. Nepotrebno je reći da je takve situacije vrlo teško riješiti.
Kvarovi fantomskih “gremlina”, naravno, nisu rijetki i ne moraju se svi manifestirati u obliku signalne lampice na kontrolnoj ploči. Većina ih je ipak, čini se, povezana s elektronikom, gdje krivca ne treba tražiti isključivo u samoj centrali, već je često dovoljno da se problem pojavi u slaba ili ispražnjena baterija. Dapače, i to je dovoljno da se u nekim slučajevima u automobilu pojave “gremlini” ili znakovi ludila, poput nepotrebnog uključivanja alarma, naglog otključavanja ili zaključavanja, otvaranja ili zatvaranja prozora kada vozač to nije zahtijevao.
Gremlin kvarovi
U fantomske kvarove možemo ubrojiti i sve one klasične cvrčke koji se tako često pojavljuju negdje u donjem lijevom kutu armature. Ili problemi s ventilatorom kabine koji ne nestaju ni nakon zamjene cijelog ventilatora. Ili svi oni drugi sumnjivi zvukovi koji dolaze iz auta dok konačno ne odvezete auto u servis da ga netko pogleda. I onda naravno – samo tijekom te 5-minutne probne vožnje s mehaničarom – odozdo se ne čuje ništa neobično, a vi se osjećate kao magarac, jer vas mehaničar uvjerava da je s autom sve u redu.
I onda, što učiniti u slučajevima kada vam se čini da čujete neobičan zvuk ili primijetite neko neuobičajeno ponašanje vozila, što se ne mora događati stalno već samo povremeno? Ili kad se opet upali ono žuto svjetlo na ploči, a auto vozi sasvim normalno kao i svaki drugi dan do tada? Onda vjerojatno nije ništa ozbiljno, pomislit ćete, jer ste takve situacije već doživjeli. I sasvim je moguće da nije ozbiljno, ali da biste doista bili mirni, morate što prije odvesti auto u servis. Jer, kako bilo, tamo znaju više od prosječnog vozača i propisno su opremljeni, pa ako vam i ne nađu kvar, barem ćete dobiti potvrdu svoje “dijagnoze”.
Ignoriranje upozorenja o kvaru, čak i lažnog, sigurno je najgori izbor.
Audi nakon 25 godina i uz velike počasti gasi poznati model
bizlife.rs