Sigurno ste razmišljali kako organizirati nagradnu igru koja će jeftino i uspješno promovirati vaš biznis. Donosimo vam tekst iz iskustva.
Nagradne igre su izvrstan način promocije proizvoda, usluge ili brenda kojim se stječu novi i aktiviraju postojeći kupci.
Istina je, međutim, da vlasnici tvrtki (osobito manjih) i ljudi iz marketinških agencija često zaziru od njihove organizacije jer su u pogrešnom uvjerenju da je to prekomplicirano i zahtijeva velike ljudske i druge resurse.
Pokušat ćemo objasniti da nema razloga da ovaj način promocije ne uključite u svoju marketinšku strategiju.
Korištenjem vlastite kućne i/ili specijalizirane mikrostranice, te računa na društvenim mrežama, uspješnu nagradnu igru može organizirati svaki poslovni subjekt, pa i samostalni poduzetnik kao vlasnik obrta.
Kako organizirati nagradnu igru
Pravna regulativa
Tombole su uređene Zakonom o igrama na sreću, Pravilnikom o vrstama igara na sreću i Pravilnikom o načinu utvrđivanja ispunjavanja uvjeta za ishođenje suglasnosti za priređivanje tombole u robama i uslugama i načinu priređivanja tombole. javljanje rezultata nagradne igre.
Sve potrebne dokumente vezane uz ovu temu možete pronaći na stranicama Uprave za igre na sreću Ministarstva financija.
Tombola u robama i uslugama je igra koju u marketinške svrhe organizira pravna osoba ili poduzetnik, au kojoj se svim sudionicima daje jednaka mogućnost osvajanja nagrade u robi ili usluzi.
Nagrade moraju biti unaprijed definirane, a da bi sudionik mogao sudjelovati u nagradnoj igri mora koristiti određenu uslugu ili pogodnost, tj. kupiti proizvod ili robu u vlasništvu organizatora.
Definiranje parametara nagradne igre
Priređivač je dužan prije početka definirati bitne parametre nagradne igre:
- Odluka organa društva o priređivanju nagradne igre
- Vrsta i pravila nagradne igre*
- Trajanje nagradne igre
- Nagradni fond i specifikacija
- Opis osoba koje smiju i ne smiju sudjelovati
- Opis i količina proizvoda ili usluga koje sudionik mora kupiti kako bi sudjelovao
- Mehanizam dodjele (pobjede).
- Mjesto, vrijeme, način i datum proglašenja pobjednika
- Obavijest o dobitnicima i načinu dostave/preuzimanja nagrada
*Među pravilima nagradne igre (ili natječaja) možete pronaći obvezne ili neobvezne norme vezane uz zaštitu osobnih podataka, način podnošenja prigovora, zabranu varanja i sl. Izvrstan primjer javno dostupnog akta organizatora možete pronaći na ovoj poveznici.
Postoji još jedan administrativni element postupka. Pravilnikom je propisano da priređivač može prirediti najviše četiri nagradne igre u svoje ime i za svoj račun tijekom kalendarske godine, uz prethodno pribavljenu suglasnost Uprave za igre na sreću za svaku nagradnu igru pojedinačno.
Točnije, potrebno je preuzeti i ispuniti obrazac zahtjeva na web stranici Uprave te platiti upravnu pristojbu.
U zahtjevu morate dostaviti dokaze (cjenik, predračun, račun i sl.) o novčanim vrijednostima svih nagrada koje će biti dodijeljene u nagradnoj igri jer se na temelju toga Uprava odlukom utvrđuje iznos nagrade. naknada za aranžman koja iznosi 25% od vrijednosti nagrada.
Nagradna igra ne može trajati duže od 45 dana, niti se mogu održavati dvije nagradne igre u isto vrijeme. Priređivač koji je dobio suglasnost za priređivanje nagradne igre dužan je objaviti pravila igre najmanje osam dana prije početka nagradne igre u najmanje jednom dnevnom listu koji se distribuira na cijeloj teritoriji Republike Srbije i dostaviti dokaz. objave Upravi u roku od tri dana od dana objave.
Odabir formata i vrste nagradne igre
Postoje tri (plus jedan) osnovna formata u koje se može uklopiti gotovo svaka igra koja se danas organizira:
- Sudionik treba kupiti nešto od organizatora i poslati dokaz o kupnji;
- Sudionik treba postići bolji rezultat od ostalih natjecatelja u određenoj aktivnosti;
- Sudionik treba dati najveći broj točnih odgovora na pitanja kviza.
Postoje i hibridni modeli koji kupnju spajaju s pobjedom u kvizu ili nekom drugom natjecanju (npr. videoigra). Konačno, praksa tzv mini igrica u kojoj se od posjetitelja traži da daju određeni komentar, tagiraju osobu ili lajkaju stranicu na društvenim mrežama*.
* Svako organiziranje bilo koje nagradne igre na društvenim mrežama mora, uz domaće propise, biti u skladu s pravilima tih društvenih mreža.
Prva vrsta formata ima dvije kategorije. Prvi je tzv „svi pobjeđuju“, tipičan je za velike brendove i podrazumijeva razmjenu bodova prikupljenih kupnjom proizvoda za nagradu proizvoda.
Budući da u ovom slučaju nema elementa neizvjesnosti, za ovu kategoriju umjesto pojma “nagradna igra” koristi se ispravniji izraz “nagradna promocija”.
Druga, daleko češća kategorija, zahtijeva od sudionika slanje dokaza o kupnji (PFR kod i ostale podatke s fiskalnog računa ili kod s pakiranja) organizatoru putem SMS poruke, mobilne aplikacije ili unosom validacijskog koda na web stranica/aplikacija, čime postajete kandidat za osvajanje nagrade .
Druga vrsta formata najčešće se javlja u obliku mini-video igre gdje se nagrađuje određeni broj natjecatelja koji ostvare najbolji rezultat.
Treća vrsta je u obliku kviza gdje sudionici moraju pokazati znanje iz određenog područja, uz što brže rješavanje pitanja. Još jedan dobar primjer dokumenta koji regulira propozicije nagradne igre u obliku kviza možete pronaći ovdje.
Tehnička realizacija nagradne igre
Ako izuzmemo gotovo izumrle analogne formate radija ili nagradne igre s izrezom kupona iz papirnatih izdanja, danas je njihova osnova isključivo online.
Brze i učinkovite igre s dobicima mogu se organizirati putem računa na društvenim mrežama, a na njima se može uočiti pojavljivanje igara bez odobrenja Uprave za igre na sreću, a temeljem (vrlo neformalnog) tumačenja zakona, za to nema potrebe ako sudionici ne traže da kupe nešto od organizatora, već da samo lajkaju, podijele objavu, napišu komentar ili tagiraju drugu osobu. Ne bismo preporučili ovaj scenarij jer spada u sivu zonu regulative.
Temelj svake korporativne nagradne igre mora biti njezino vlastito početno mjesto. Neki od razloga za to su:
- Potpuna kontrola nad organizacijom, razvojem tijeka igre i njenih parametara
- Vjerodostojnost organizatora
- Veći stupanj povjerenja sudionika
- Sigurna integracija softverskih rješenja potrebnih za organizaciju igre
- Vođenje cjelokupne kampanje čiji je dio i nagradna igra
- Integracija s drugim proizvodima i elementima marke
- Potpuni uvid u informacije o performansama igre.
Specijalizirana stranica posvećena isključivo nagradnim igrama tvrtke ili samo određenoj igri sve je popularnije rješenje jer predstavlja sredstvo još preciznijeg brendiranja, uz sve pogodnosti koje vrijede za matičnu stranicu.
Cilj i analiza učinka nagradne igre
Dva su glavna cilja koja se mogu postići organiziranjem nagradne igre:
- Promocija brenda i svijest o brendu
- Unapređenje prodaje.
Osim cilja, tu je i naglasak kampanje i on može biti na stjecanju novih ili animiranju postojećih kupaca. Ovisno o odlukama po ovim parametrima, određuje se cijela nagradna igra.
Stoga se može reći da je najveći, suštinski rizik neuspjeh u vidu neusklađenosti postavljenih ciljeva i učinaka provedene nagradne igre.
I dok je unapređenje prodaje neusporedivo lakše mjeriti, metrika svijesti o brendu je složenija i brojčano analitički manje eksplicitna.
Specifični rizici nagradne igre
Kao i kod vaše osnovne djelatnosti i svih njenih elemenata, najveći konkretni rizik je gubitak povjerenja u legitimnost hostirane igre. Iako je naše nacionalno tržište relativno malo, broj strastvenih pratitelja i zaljubljenika u nagradne igre mjeri se u desecima tisuća i to samo na temelju broja članova Facebook grupa posvećenih njima.
Među njima imamo određeni broj ljudi koje možemo nazvati “profesionalnim igračima” i kojima ne možete zabraniti sudjelovanje, ali vam ne donose nikakvu dodatnu vrijednost.
No, oni vam mogu donijeti rizik za integritet igre. Njihova umreženost i baratanje velikim brojem identiteta (brojevi mobitela, e-mail adrese, računi na društvenim mrežama itd.), kao i specijalizirani softverski alati, dovode do toga da pokušavaju prevariti ili jednostavno “zakrčiti” listu pobjednika svojim aktivnostima i izbaci one za koje se doista želi da okušaju sreću na pošten način. Ti su rizici karakteristični za drugu i treću vrstu formata igre (videoigre ili kvizovi brzine i znanja).
Kako biste spriječili zlouporabu, posavjetujte se s osobama zaduženim za tehničku (softversku) pripremu lutrijske platforme.
Osim toga, uspostavite mehanizme provjere zaposlenika – istoj spomenutoj zajednici koja pomno prati sve nagradne igre poznati su slučajevi da zaposlenici velikih tvrtki namještaju najvrjednije nagrade sebi bliskim osobama, a takva loša reputacija zadnja je stvar koju biste htjeli postići kampanjom.
Organiziranje online nagradnih igara u današnje vrijeme nije posebno skupo ni komplicirano. Ako ih pažljivo isplanirate, mogu vam se višestruko isplatiti i postati sastavni dio vaših promotivnih aktivnosti jer ih ljudi jednostavno obožavaju.
Tekst i fotografije interijera: Dušan Katilović / bif.rs